Idelson Vera (1893 - 1977)
Идельсон Вера
(1893 Рига - 1977 Париж)
Родилась в семье инженера-нефтянника. Училась в Петербурге и в Баку, жила в Москве. Увлекалась театром, была знакома с А. Я. Таировым, В. Э. Мейерхольдом и А.А. Экстер. В 1922 году эмигрировала в Берлин, Участвовала в 1-ой Русской художественной выставкев галлерее Van Diemen. Исполняла картины в духе кубофутуризма, расписывала ткани, занималась вышевкой и художественной керамикой. была подругой драматурга Ружеро Вазари, директора галлереи футуристов.
В 1924, на капри исполнила декорации для футуристического спектакля в зале Маркони. В том же году, в берлине создала поректы оформления драматических постановок по пьесам Р. Вазари. В 1936 занималась на курсах Экстер в Париже и участвовала с ней в Международной Театральной выставке в Нью-Йорке. В 1927 исполнила конструктивистские марионетки для парижской постановки пьесы Р. Вазари “L’angoisse des machines” и вместес театральным художником Э. Прамполини участвовала в оформлении “Футуристической Пантомимы” в Театре Елисейских Полей. В 1930-е входила в художественную группировку “Круг и Квадрат” (Cercle et Carré), участвовала в осеннем салоне, писала статьи о современном театре, В 1936 исполнила костюмы для оперы “14 июля” по либретто Р. Роллана.
В 1937 создала костюмы к постановке пьесы Еврипида “Вакханки” (“Les bacchantes”).
Литература: О.Л. Лейкинд, К.В. Махров, Д.Я. Северюхин “Художники Русского Зарубежья”
VERA IDELSON
1st December 1893 (Riga) – 25th August 1977 (Paris)
Vera, a Latvian by birth, was born into a family of a petroleum engineer. She studied art, scenography and internal design in St Petersburg and Baku and some of her first work was influenced by Russian folk motives. When she moved to Moscow she became familiar with innovators of theatrical styles and met people like Alexander Tairov, Vsevolod Meyerhold and Alexandra Ekster.
Majority of Idelson’s paintings were done in Kubofuturist style, but she also decorated fabrics, did embroidery and pottery.
In 1922 she immigrated to Berlin and there took part in the 1st Russian Art Exhibition at the Van Diemen gallery. She was a close friend of the playwright Ruggiero Vazari, director of the futurist gallery, who she met whilst in Berlin.
In 1924, whilst in Capri she visits a group of futurists that surrounded Filippo Marinetti and made decorations for a futuristic play at the Marconi Hall. In the same year, she headed a project for set designs for futuristic plays by Ruggiero Vazari.
In 1926 she took courses organised by Aleksandra Ekster in Paris and together with Ekster took part in the International Theatre exhibition in New York.
In 1927 Idelson created constructivist puppets for a Pariesienne version of the “L’angoisse des machines” by Vazari, and together with the set designer Enrico Prampolini decorated the ‘Futuristic Pantomimes’ at the Théatre des Champs-Elysées.
During the 1930's she was a member of the 'Circle and Square' art group, exhibited at the Salon d’Automne and wrote articles about modern theatre. In 1936 she created costumes for the ‘14 juillet’ opera, based on a Romain Rolland libretto; and in 1937 created costumes for the “Les bacchantes”, based on a play by Euripides.
References:
Oleg Leykind, Alexie Mahrov, Dmitriy Severuhin ‘Russian Artists Abroad’